Výživa v těhotenství

Správná výživa v těhotenství každé ženy je velmi důležitá. Ovlivňuje nejen těhotnou ženu, ale také správný růst a vývoj plodu. Pro těhotné ženy není vhodné přejídání se, ale měly by zvýšit přísun potravy. Ideální váhový přírůstek u ženy v těhotenství je 10 – 12 kg. Toto číslo je velmi individuální. Některá žena může v těhotenství „přibrat“ jen 8 kg, jiná více než 20 kg. Váhový přírůstek ženy v těhotenství sleduje a kontroluje lékař při pravidelných kontrolách v těhotenské poradně.

Správná výživa

V druhé polovině těhotenství může dojít k trávicím problémům, kvůli zvětšení dělohy a proto by měly těhotné ženy jíst méně, ale častěji. V každé správné výživě v těhotenství by měly být zastoupeny všechny složky potravin (bílkoviny, cukry, tuky). Zvýšeným příjmem sýrů, mléka, ryb a drůbeže získá tělo ženy a plod více rostlinných a živočišných bílkovin. Uzeniny je vhodné v těhotenství omezit anebo úplně vypustit. Lékaři podle individuálního stavu doporučují těhotným ženám vitamínové doplňky stravy. A to především vápník, hořčík, jód, železo, vitamín B, zinek a kyselinu listovou.
Nejen pro zdraví, ale také pro předejití zácpy je doporučováno zvýšit příjem syrové zeleniny, ovoce a celozrnného pečiva.

Pitný režim

Nezbytnou součástí výživy v těhotenství je i správné dodržování pitného režimu. Nejvhodnější pro těhotnou ženu a plod je rovnoměrný denní příjem tekutin 2 – 3 litry. Nevhodný je nadměrný příjem tekutin, protože zatěžuje ledviny a jejich funkci. Pramenitá voda je v těhotenství nejlepší tekutinou. Těhotná žena by měla zvolit i správný výběr bylinných čajů (některé bylinky zvyšují napětí děložního svalu, jiné mohou tlumit nervový systém) a slazených vod (bez přídavku chininu). Malá dávka alkoholu a kofeinu (obsaženého v čaji a kávě) neuškodí. Avšak při nadměrném užití těchto látek může dojít k poškození plodu.
Každá těhotná žena musí dbát na svůj aktuální stav a nezapomenout, že správná výživa v těhotenství budoucí maminky je pro ni samotnou a její plod po celou dobu těhotenství nesmírně důležitá!
Nezapomínejte na vitamíny pro těhotné.